My first dragrace in 15 years. But it was like 15 days ago.

Kallt och blåsigt. Obesprutad bana. Läge att sikta in sig på svartstrecken i asfalten.
1/4 tank. Nya diffen fungerade helt perfekt. 2,1 kg tryck i BF Goodrich Comp T/A 255-50ZR-17.
Lät växellådan växla själv på Drive. Prostart med 0,4 nedräkning.

Fast index 8,90 i Street.

L

 

rpm

 

R-time

 

60-fot

 

ET

 

Kmh

 

W/L

 

H

1700

 

0,300

 

NA

9,699

 

120

 

L

 

Maximal rullande burnout. Alltför mycket spinn i starten.

 

H

 

1500

 

0,294

 

NA

10,429

 

118

 

S

 

Ingen burnout, bara torrdragning.

Kraftfullt spinn hela 1:an, fick t.o.m. häva kast 50 meter ut!

 

H

1500

 

0,265

 

NA

9,768

 

120

 

L

 

Däckstrycket sänkt till 1,8 kg. Maximal rullande burnout.

Fortfarande för mycket spinn.

H 1400 0,260 NA 9,784 120 L

Duggregn! Maximal rullande burnout.

För mycket spinn.

STARTLISTA 4/8 14:00 Street - breakout 8.90 sek

135 Stefan Ekman Chevrolet Corvette 1973 Vara MK

179 Annelie Andersson, Pontiac Firebird 1973 SMK Trollhättan

225 Annette Nilsson GMC Typhoon 4x4 Mölndals DRF

333 Styrbjörn Gustavsson Chevrolet Caprice Estate Mölndals DRF

350 Rohnny Andersson Chevrolet El Camino 1971 SMK Trollhättan

351 Mattias Andersson Ford Mustang 1972 SMK Trollhättan

800 Anders Blom Chevrolet Camaro 1988 Mölndals DRF

801 Björn Bengtsson Pontiac Trans Am Mölndals DRF

802 Daniel Fredriksson Pontiac Firebird SHRA Borås

803 Jonas Pettersson Volvo 244 1975 V8 SHRA Göteborg

804 Kent Karlsson Chevrolet Corvette 1973 Mölndals DRF

805 Alexandra Jeppson Chevrolet El Camino Mariestads MS

806 Jörgen Johansson Chevrolet Camaro 1969 Strömstad MK

807 Anders Envall Chevrolet Impala SS 1996 SHRA Umeå

808 Tomas Magnusson Plymouth SHRA Uddevalla

Med flera...


Den fjärde och sista körningen var Eliminering som hastade igång pga regnhot. Det duggregnade under körningen vilket inte störde Annette Nilsson som vann lätt över mig i en 4-hjuldriven GMC Typhoon och som släppte gasen och rullade i mål på 9,137 — 116...Men ooooj vad skooooj det vaaaar!
Tack Sören Fjällstedt för att du ringde och tipsade om bilen i maj!!

Tack till Anders Arvidsson i Partille, Bagarn och Birgitta på Autoshop i Orlando, Christer Alseryd på Autorep i Skellefteå för edra insatser så långt!
Och tack till Crew Mama Agneta som till detta race fixade goa mackor, kaffe, drickor, bord, stolar, parasoll — packade in och packade upp — och tyckte det var kul med dragracing! (Tack speciellt för detta!!).
Och tack till svärmor Sonia som gjort speciella Impala-kakor till idag!
Och till Björn och Birgitta som bjöd på grillpartaj hemma i Vänersborg efteråt!
Och Pelle Danielsson som filmade!

Och alla övriga, jag får tacka er alla ordentligt efter säsongen!

Nä. Faaan! Slicks och kompressor!!! Fort! Och kanske en transbrake? Och en en...

Nästa race och årets sista är i Borås den 10 september, och då skall det vara slutspunnet!
Inga tjejer ska släppa gasen mot mig och vinna.
Inga killar heller.
Hoppas jag.

Over and Blackout, Anders Envall